Day 33: Muhasabah diri.

Assalamualaikum! First of all, aku nk bgtau yg aku dh sampai umah dengan selamatnya! heheh. Walaupun hakikatnya masa drive tadi aku agak mengantuk. Tapi aku gagahkan jugak nak sampai ke umah. Okla tu kn? :P Alhamdulillah. 
Tengah aku dok on9 tadi, aku terbaca ada 1 blog ni.
http://ahmadnoraznizam.com/blog/2011/03/23/daripada-bercakap-perkara-negatif-lebih-baik-diam/
Tajuk dia, daripada bercakap perkara negatif lebih baik diam. Terkedu jugak mase baca. Actually entry yang dia buat pun ulasan dari buku. Tapi bila aku baca, mmg ade betulnye and terkena batang idung sendiri. Antara yang dia tulis:
Jika kita tidak dapat berkata perkara yang baik tentang sesorang, lebih baik diam

then:
kadang-kadang jika kita selalu menceritakan tentang perkara negatif seseorang tak mustahil nanti orang itu akan menceritakan perkara yang sama tentang kita pada orang lain. Jadi, lebih baik kita diam dari membincangkan perkara negatif.

Memang aku akui benda ni. I do the same thing. Tapi bila aku baca baru aku perasaan pasal keburukannya. Xsedar diri punye Iza. Bila aku pikir2 balik. Xade gunanya sebenarnye kita nak bercerita tentang benda yang tak baik pasal orang lain. Diri sendiri pun belum tentu seorang yang baik. Baik sangat ke kita ni nak cakap buruk pasal orang lain? Kadang2 aku rasa, benda yang kita cakap tu akan jadi balik kat kita. Kalau kita bercerita perbutan buruk orang tu, sok lusa, kita buat perkra yang sama macam yang kita pernah bercerita pasal orang tuh. Yang ni memang tak tipu. Sebab memang dah jadi pada diri aku sendiri. Apa la salahnya kan kita bercerita tentang kebaikan orang tu. Apa yang pernah dia buat benda baik kat kita. Kadang-kadang keburukan yang dia buat tu kesilapan yang dia xsengajakan. Betul weh. Aku dah rasa sume tu. Even kadang2 orang buat silap ngan aku pun. At the first place mmg xyah citerla sifat amarah manusia, xpuas ati sana sini. Lumrah manusia. Tapi bila aku ingat balik and aku pkir balik, benda tu kadang2 aku xperlu pun nak rasa macam tuh sebab memang salah tu tak disengajakan and kadang2 aku pon penah wat kesalahan yang sama. Masa aku wat salah tu, aku xprasan pon benda tu 1 perkara yang salah. Kita manusia kan memang xkan pernah lari daripada kesilapan. Daripada kita bercerita perkara buruk, lebih baik kita memaafkan kesilapan orang lain tu and berdoa agar dia mendapat petunjuk jalan yang benar. kan? And bila aku pikir lagi, kadang2 rasa sedey sebab aku wat macam tu. Kenapala aku xblh nak berfikir lebuh dalam sebelum aku meletakkan sesuatu tu sebgai 1 kesalahan. Aku penah jugak terbaca kat FB, dia kata, kita berdosa klu kita rase sakit ati. Seolah2 macam kita ni menolak ujian Allah. Kalau dulu aku selalu sakit ati, skang aku cuba buang prasaan tu. Walaupun bermacam2 benda berlaku kat keliling aku, aku cuba, supaya aku usaha jugak untuk tempuh ujian Allah tu. Insyallah. 
Apa yang aku luahkan dalam entry aku ni cuma sekadar untuk memperingatkan diri aku sendiri. Terlalu banyak silap yang aku dah buat. Aku bukan manusia yang perfect, aku cuma hamba Allah yang lemah. (: Very the touching. Hehehe. Okla, sebelum let go, aku nk share quote ni:
p/s: Kepada sesapa yang pernah aku wat salah ngan dia, maafkan diri ini ye. mekasih! <3 Maafla entry terlalu membebel. :P

Ulasan

Catatan Popular